Al fil de la premsa podem pensar que la nostra societat és estúpida o be que aquells que la remenen ens prenen a tots per estúpids integrals. També pot ser que la societat del primer món estigui plena de ximplets (aquells que van pel món fent estupideses de forma més o menys conscient).
El Pompeu defineix estúpid com: “Toix en alt grau” i defineix toix com: “D’escassa intel·ligència, obtús. Esmussat”.
ESTRATÈGIES COMERCIALS
A diferents mitjans s’explica que Unilever introduirà a Espanya estratègies de venda aplicades al tercer món, destinades a segments amb poca baixa capacitat de compra.
Els consumidors són manipulats en reduir les dosis del producte que hi ha a l’estanteria del supermercat. La tàctica consisteix en adequar el preu del producte a la menor capacitat de despesa, la conseqüència és però l’encariment del producte i l’augment dels residus (per empaquetar dosis menors). O sia, quan la societat empobreix una bona tàctica comercial consisteix en encarir-li els productes que consumeix i embrutar l’entorn.
Per què afirmo que la societat és estúpida? Doncs per què la tàctica tindrà èxit. És similar a l’acció de la venda a crèdit de béns d’inversió bàsics (una TV, una rentadora, etc), que ha convidat a aquells que tenen menys ingressos a incorporar-se al món del consum ràpidament (6 mesos abans del que ho farien estalviant) a canvi de pagar comissions i interessos d’usura a les financeres (veure finançaments amb 25% TAE és habitual). Les persones són pocs racionals.
ESTRAGÈGIES POLÍTIQUES
L’Alícia Sànchez-Camacho no deixa de sorprendre’ns freqüentment. Avui amenaça boicotejar els actes institucionals de la Diada. La senyora vincula la seva presència a l’agenda institucional. A priori hauríem de dir que sembla absolutament correcta que, en funció de l’agenda d’actes, l’individu decideix acudir o no a un acte públic. Dins un país lliure ningú és obligat a assistir enlloc.
Per què afirmo que l’Alícia ens pren per estúpids? Doncs per què vol fer recaure el pes de la seva decisió individual en tercers. Pretén responsabilitzar a altres de la seves decisions i el que és més greu vol que la societat en prengui nota. Potser l’Alícia es pensa que és Deu, potser es pensa que som idiotes. Noia, ningú és imprescindible enlloc i tothom és valuós si col·labora. Tu mateixa, el món és llarg i ample (més que les ejpanyes).
CATALUNYA, TERRA D’INDECISSOS
Avui el govern decidirà si acut a la manifestació convocada per la societat civil el proper onze de Setembre en suport a la Independència de Catalunya.
Aquí si que molts es fan els “ximples”, argumentar que un govern no ha d’acudir a una manifestació per que el seu lema no és del pal del 100% dels seus súbdits és de ximplets. Avui el periodista Sebastià Alzamora ens parla del “silogisme pervers” de forma magistral i desemmascara una colla de manipuladors de la opinió pública.
El que em sembla greu és la credibilitat que part de la població dona al missatge, és símptoma d’estupidesa social.
SORAYA I ALTRES VEUS DEL FORO
Fa pocs dies la Soraya, l’autèntic Sancho-Panza del Sr. Mariano Rajoy, va despenjar-se amb declaracions reiteratives respecte l’efecte pervers en temes econòmics de la declaració d’Independència de Catalunya. Com ja és recurrent va vincular la independència a la manca d’inversió estrangera i per tant a l’augment de l’atur. Ràpidament la Alícia (aspirant a Rocinante) va apuntalar la idea.
Que la Soraya es fa la ximple és obvi, és la vicepresidenta d’un Estat en plena crisi, amb un nombre d’aturats molt alt, dèficit públic i dèficit comercial endèmic. Un Estat que no demana pas cap independència. Ara be, que l’argument es faci creïble implica una societat estúpida per no contrastar les raons, per “tragar” i no posar res en qüestió.
ÀNIMS
En resum, som on som i tenim el que hem escollit. Per tant som plenament responsables de la nostra situació i també del nostre futur.
Potser ens afebleix la por, la por al canvi que esclavitza a les persones. La por a perdre “el poc que tinc” ens fa perversament dependents dels que governen (política i econòmicament parlant) i això provoca el nostre empobriment progressiu, tant material com espiritual.
Tenim la sort de que el futur no està escrit i tot és possible si ho desitgem amb força i treballem dur per aconseguir-ho. I tot és possible des de la pau, sense violència.
En referència a “estratègies comercials”, crec que als de Nestlé els hi ha sortit prou bé la jugada amb les càpsules Nespresso. Càpsules individuals, amb un embolcall ple de modernitat, lluentor i snobisme. Com ens faciliten la vida a l’hora de preparar-nos un cafè, eh! Amb la mandra que ens fa a les 7 del matí posar la cafetera al foc. Ara bé, el preu del producte s’encareix unes 10 vegades i es multiplica per 1000 el volum de residus generats. Però bé, sempre podem donar les capsuletes de colors a les nenes perquè en facin arrecades “reciclades” i així ens sumem a la moda de l’ecologisme. Res més.
Una que avui també té rabietes.
Tens tota la raó T Vidal, per això serveix el màrqueting entre altres coses, per augmentar el volum d’ingressos per servei o producte. Com destaques, és d’escandol que s’incrementi els residus i que a posteriori es faci campanya de “reciclatge”. En resum, et faig embrutar més per després fer-te sentir be per ser “reciclador”. “Chapeau” pel que ho va parir.